Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Copyright Ridehesten.com



Vidste du at.....?

....tölt er en firtaktet gangart med hvert hovslag følgende hurtigt og regelmæssigt efter hinanden i samme rækkefølge som skridt. Der er ingen svævningsmoment i tölt, det vil sige, at hesten altid har mindst ét ben i jorden. De mest berømte töltere er de islandse heste, men gangarten findes også hos mange andre racer bl.a. American saddlebred, Tennessee walking horse, paso fino og peruviansk paso. I virkeligheden har over 70% af alverdens hesteracer anlæg for tölt, eller noget der ligner.

 

Copyright Ridehesten.com


.... den mørke stribe langs midten af manen på fjordhesten kaldes en midtstol. Den mørke stribe hår ned langs ryggen kaldes en ål, og de mørke hår i halen kaldes halefjer.

 

Copyright Ridehesten.com


..... hestens højde kaldes dens stangmål. Dette er også betegnelsen for den stok man bruger til at måle hestens højde med. Stangålet placeres lodret bag det udvendige dragthjørne og parallelt med forpiben. Hesten skal stå i en naturlig stilling og må ikke hvile på det ene ben. Stangmålet aflæses vinkelret på mankens højeste punkt bag lansemærket, og tages fra underste hovrand.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Vidste du at...?

06-08-2018 21:38, af Cecilia Lindahl

….stråfoder er uundværligt for hestens fordøjelse. Hvis ikke den får tilstrækkeligt med stråfoder, føler den sig ikke mæt, og den kan få kolik af det. Stråfoder er f.eks. hø, græs, wrap og halm

Vidste du at.....?

22-07-2018 21:02, af Cecilia Lindahl

…..En hestehjerne er på størrelse med en gennemsnitlig kartoffel?

Vidste du at.....?

01-05-2018 06:42, af Cecilia Lindahl

Få styr på din paratviden om heste med Ridehesten Junior

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Dufour og Cassidy kommer ikke til WEG

17-08-2018 19:31, af Camilla Tiefensee Schrøder

Dansk Ride Forbund meddeler med stor beklagelse, at Danmarks stærkeste dressurkort, Cathrine Dufour og Atterupgaards Cassidy, ikke kommer til at repræsentere Danmark ved World Equestrian Games (WEG) i Tryon til september

Kasper har solgt sin DM-vinder

17-08-2018 13:00, af Thomas Bach Jensen

Regerende danmarksmester i springning, Kasper H. Hansen har solgt sin tophest Jemousin van den Dael til udlandet. Samtidig har han investeret i en ny stjerne til fremtiden

Ingen størrre stævner i Hillerød de næste tre år

13-08-2018 15:31, af Thomas Bach Jensen

I kølvandet på diskussionen om afviklingen af Agria DRF-mesterskabet i springning for ponyhold har Dansk Ride Forbund udmeldt, at Hillerød Sportsrideklub Ikke vil blive tildelt B- og A-stævner, mesterskaber og FEI-stævner de kommende tre år 

Avler med to fløjføl på én weekend

14-08-2018 10:57, af Thomas Bach Jensen

Avler i Dansk Varmblod, Stine Imhoff Thestrup fra Esbjerg, har i weekenden haft den fantastiske oplevelse at have et vinderføl på to følskuer. Hun fortæller her lidt om oplevelsen med de to hingsteføl, der begge kommer på elitefølauktionen i næste uge

Masser af spænding ved DM i ponydressur

18-08-2018 18:07, af Camilla Tiefensee Schrøder

Efter lørdagens anden runde af DRF-mesterskabet i ponydressur er der lagt op til en meget tæt afgørelse mellem Dagmar Sofie Oxlund og Alexander Helgstrand i kat. I. Også i kat II og kat III ser det ud til at blive en særdeles spændende finale i morgen

EM-bronze til Victoria Vallentin

16-08-2018 23:00, af Kristine Ulsø Olsen

Torsdag aften sikrede Victoria E. Vallentin og Ludwig der Sonnenkönig metal til Danmark, da ekvipagen red sig til en bronzemedalje ved EM for U25-ryttere i hollandske Exloo

Bronze trods afsidning, afbud og brækket finger

19-08-2018 18:27, af Camilla Tiefensee Schrøder

Det skortede ikke på udfordringer for det danske seniorlandshold ved NM i Finland, men alligevel formåede de i dag at ride sig til en bronzemedalje

Så er medaljerne uddelt

19-08-2018 21:10, af Maria Lerche Mortensen

Efter flere dages tæt topkamp er de individuelle medaljer ved DM i ponydressur blevet uddelt på Hovgaard Ridecenter.

På lørdag kan drømmeføllet blive dit

18-08-2018 19:22, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Lørdag aften den 25. august finder Dansk Varmblods Elitefølauktion over 65 nøje udvalgte føl sted på Vilhelmsborg, og her kan du erhverve dig dit drømmeføl fra en kollektion, der bugner af topkvalitet, uanset om man har fokus på dressur- eller springbetonede føl

Ekstremt tæt opgør endte med skuffende fjerdeplads

15-08-2018 21:04, af Camilla Tiefensee Schrøder

Det var de helt små marginaler, der gjorde udslaget i toppen ved dagens U25 EM i dressur, hvor det danske hold lige akkurat sluttede uden for medaljerækken. Individuelt var Victoria E. Vallentin helt med i toppen, hvor afgørelsen også var meget tæt