Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Copyright Ridehesten.com



Vidste du at.....?

....tölt er en firtaktet gangart med hvert hovslag følgende hurtigt og regelmæssigt efter hinanden i samme rækkefølge som skridt. Der er ingen svævningsmoment i tölt, det vil sige, at hesten altid har mindst ét ben i jorden. De mest berømte töltere er de islandse heste, men gangarten findes også hos mange andre racer bl.a. American saddlebred, Tennessee walking horse, paso fino og peruviansk paso. I virkeligheden har over 70% af alverdens hesteracer anlæg for tölt, eller noget der ligner.

 

Copyright Ridehesten.com


.... den mørke stribe langs midten af manen på fjordhesten kaldes en midtstol. Den mørke stribe hår ned langs ryggen kaldes en ål, og de mørke hår i halen kaldes halefjer.

 

Copyright Ridehesten.com


..... hestens højde kaldes dens stangmål. Dette er også betegnelsen for den stok man bruger til at måle hestens højde med. Stangålet placeres lodret bag det udvendige dragthjørne og parallelt med forpiben. Hesten skal stå i en naturlig stilling og må ikke hvile på det ene ben. Stangmålet aflæses vinkelret på mankens højeste punkt bag lansemærket, og tages fra underste hovrand.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Vidste du at.....?

01-05-2018 06:42, af Cecilia Lindahl

Få styr på din paratviden om heste med Ridehesten Junior

Vidste du at.....?

17-04-2018 15:27, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, når man snakker om rytterens sæde, så mener man rytterens måde at sidde på hesten på? Det har altså ikke noget at gøre med, om din bagdel er særlig velskabt. Få styr på din paratviden med Ridehesten Junior

Vidste du at…..?

14-04-2018 08:57, af Cecilia Lindahl

Vidste du, at man siger, at hesten har en hvælvet hals, når den bøjer og spænder i halsen og halskammen? Få styr på din paratviden med Ridehesten JUNIOR

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Kuldegys og verdensklasse på Broholm

10-06-2018 19:13, af Britt Carlsen

Publikum omfavnede hver eneste rytter i kür finalen og ikke mindst de tre medaljevindere Cathrine Dufour, Daniel Bachmann Andersen og Anna Zibrandtsen

Lis Hartels Mindepris til Hasse Hoffmann

10-06-2018 17:33, af Britt Carlsen

Rideinstruktør og forfatter Hasse Hoffmann kunne i dag løfte det smukke sølvfad som bevis på, at han er den særdeles velfortjente modtager af Lis Hartels Mindepris 2017

Det skal du gøre, hvis du møder en ulv

16-06-2018 06:39, af Camilla Tiefensee Schrøder

Som rytter har du større sandsynlighed for at møde ulven, end hvis du går til fods – men frygt ikke, lyder det fra ulveentusiasten Thomas Boesdal, der holdt foredrag om ulve på Roskilde Dyrskue sidste weekend

Nye beridere, trænere og ridelærere

14-06-2018 12:58, af Camilla Tiefensee Schrøder

En flok glade beridere, trænere og ridelærere kunne den 12. juni fejre en veloverstået eksamen på Vilhelmsborg

Måske er du en af Morgendagens stjerner?

11-06-2018 13:38, af Thomas Bach Jensen

Mange unge talenter drømmer om at satse på deres ridning, men ofte bliver det aldrig til mere end drømme, skriver Blue Hors på deres hjemmeside. Med Blue Hors Talent ønsker de at bidrage til, at drømmen bliver til virkelighed for flere

Dramatik i første DM-runde (video)

15-06-2018 19:36, af Britt Carlsen

Seniormesterskabet var knapt gået igang, førend Andreas Schou styrtede voldsomt, og blev kørt fra banen i ambulance. Fire ryttere klarede banen fejlfrit, så mesterskabet er fortsat vidt åbent

Ny 5-års hest i UVM-bruttotruppen

15-06-2018 05:48, af Thomas Bach Jensen

Da DV-hesten Lindballe's Just Perfect er udtaget til UVM i Ermelo for det australske hold, er en ny 5-års hest udtaget til den danske UVM-bruttotrup

24 UVM-kandidater videre til Vilhelmsborg

10-06-2018 11:46, af Thomas Bach Jensen

I alt er 24 UVM-kandidater, bestående af otte fra hver årgang, i dag udtaget til den endelige udtagelse på Vilhelmsborg den 26. juni

Sandkunst i Aachen

12-06-2018 14:27, af Britt Carlsen

Som en optakt til det internationale stævne CHIO Aachen fra den 13. - 22 juli har en lokal kunstner lavet sandkunst på stadion - og hvem skal så deltage fra Danmark?

Bruttoholdet med overraskelser til WEG

09-06-2018 18:34, af Britt Carlsen

Landstræner Nathalie zu Sayn-Wittgenstein har sat navne på bruttoholdet til WEG i Tryon til september, og det er et hold med et par positive overraskelser