Vidste du at.....?

10-04-2018 15:37, af Cecilia Lindahl

Vidste du, at det kaldes en stjerne, når hesten har en plet i panden? Få styr på din paratviden med Ridehesten JUNIOR

Copyright Ridehesten.com

Vidste du at....?

.... Man kan finde ud af hestens gjordmål ved at lægge en snor rundt om den mave lige bagved manken. Ved hjælp af gjordmålet kan  du nogenlunde regne hestens vægt ud. Regnestykket ser sådan ud:

Hestensgjordmål i cm x 6,25 - 625 = Hestens vægt i kilo

Men vær opmærksom på, at hestens vægt afhænger af, hvilken type hesten er. En hest, der bliver brugt til distance, vejer mindre, end du regner det ud til, fordi den har så store men lette lunge, der gør maven stor, men ved overgangen mellem maven og bagbenene går den meget ind.
For eksempel vejer en shetlandspony ca. 150 kg., en islandsk hest 350 kg., en fuldblodshest 500 kg., en varmblodshest 600-700 kg. og en jydsk hest 850 kg. 

....Man siger, at hesten har en hvælvet hals, når den bøjer og spænder i halsen og halskammen. Det er vigtigt for en ridehest, at dens halskam har den rigtige hvælvning(bøjning), og det har den, når den danner en flot blød bue. Når man rider på hesten, og den går til biddet, skal nakken lige  bagved ørerne være det højeste punkt på hesten(når man ser bort fra ørerne).

.....Hestens hoved og lemmer (ben) kaldes "tørre". Det er fordi, at her er huden tynd og ligger glat ind til knoglerne, så man nemt kan se formen på dem. Det mener hestekendere, er et tegn på, at hesten er smuk og ædel. På den nederste del af benene skal man både kunne mærke knogler, led og sener, for så er hestens ben i orden.

 

Læs også

Vidste du at.....?

17-04-2018 15:27, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, når man snakker om rytterens sæde, så mener man rytterens måde at sidde på hesten på? Det har altså ikke noget at gøre med, om din bagdel er særlig velskabt. Få styr på din paratviden med Ridehesten Junior

Vidste du at…..?

14-04-2018 08:57, af Cecilia Lindahl

Vidste du, at man siger, at hesten har en hvælvet hals, når den bøjer og spænder i halsen og halskammen? Få styr på din paratviden med Ridehesten JUNIOR

Vidste du at….?

05-03-2018 06:58, af Cecilia Lindahl

….en albino er en pony eller en hest uden pigment, og den er derfor helt lys. Den har enten glasøje(blålige øjne) eller røde øjne.? Få styr på din paratviden med Ridehesten Junior

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Sussi Hjort Hollensted

Webredaktør og nyhedsvagt

Sussi Hjort Hollensted

shh@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Trænerlicens – hvorfor?

19-04-2018 07:33, af Britt Carlsen

På Ridehestens Facebook-side har vores læsere debatteret et forslag til behandling på rideforbundets repræsentantskabsmøde – skal alle trænere fremover have trænerlicens? Hvad er begrundelsen, og hvad er holdningen til det. Vi har bl.a. spurgt tidligere holdleder i dressur Kimi Nielsen

Licensrytter i bestyrelsen og farvel til næsebåndsreglen?

16-04-2018 11:38, af Britt Carlsen

Seks forslag til debat på Dansk Ride Forbunds repræsentantskabsmøde den 21. april – det ene stiller forslag om en repræsentant for licensrytterne i bestyrelsen

DRIF vil gerne favne alle

20-04-2018 08:54, af Britt Carlsen

Formanden for Dansk Ride-Instruktør Forening, berider Torben Frandsen, bakker op om forslaget fra Cedergaard Sportsrideklub om trænerlicens. Han vil gerne favne alle undervisere i foreningen og ikke blot de uddannede beridere og trænere

Orthilia skal ikke til WEG

16-04-2018 13:09, af Britt Carlsen

Agnete Kirk Thinggaard og Atterupgaards Orthilia bliver ikke VM-aktuelle i år, har Agnete besluttet, hoppen er godt på vej tilbage i sporten efter et længere skadesforløb, og Agnete har valgt ikke at forcere hoppen på vejen mod WEG

Weihegold sikret hos Werth til 2020

17-04-2018 11:14, af Kristine Ulsø Olsen

Dressurdronningen Isabell Werth genvandt i weekenden World Cup-titlen og kan nu se frem til at beholde Weihegold indtil OL i Tokyo er overstået

Status på Herpes virus på Fyn

17-04-2018 08:24, af Britt Carlsen

Som man har kunnet læse her på sitet måtte Stutteri Ask aflyse sit springstævne, da fire heste på Fyn har fået konstateret en aggressiv herpesvirus infektion - hvad er status nu?

13-årige Celina slog sin far i international debut (opdateret)

17-04-2018 10:08, af Camilla Tiefensee Schrøder

Children-rytter Celina Aabo har været til sit første internationale stævne, hvor hun red fem ud af seks klasser fejlfri – og så slog hun endda sin egen far, Michael Aabo i en af dem

Topplaceringer til Sophia Ludvigsen

15-04-2018 18:01, af Camilla Tiefensee Schrøder

Juniordressurrytter Sophia Ludvigsen har haft Gørklintgårds Jericho med til internationalt stævne i udlandet for første gang, og det blev til i alt tre placeringer med en andenplads i kür i dag med 71%

Åbent hus på Hesselhøj

18-04-2018 07:19, af Camilla Tiefensee Schrøder
Avl|

Når Hesselhøj Trænings- og Salgsstald ved Middelfart holder åbent hus med hingstefremvisning den 20. april kan du opleve den dyreste hest solgt på auktionen i Herning i år

Ponyryttere flyttede stævne og vandt det hele

15-04-2018 16:42, af Camilla Tiefensee Schrøder

For de danske ponyryttere i Belgien startede ugen med, at CSIP-stævnet i Bonheiden blev aflyst. Men heldigvis fik de lov at starte i Lier i stedet, og her endte de med at få dannebrog til tops i begge ponyfinaler