Vidste du at.....?

10-04-2018 15:37, af Cecilia Lindahl

Vidste du, at det kaldes en stjerne, når hesten har en plet i panden? Få styr på din paratviden med Ridehesten JUNIOR

Copyright Ridehesten.com

Vidste du at....?

.... Man kan finde ud af hestens gjordmål ved at lægge en snor rundt om den mave lige bagved manken. Ved hjælp af gjordmålet kan  du nogenlunde regne hestens vægt ud. Regnestykket ser sådan ud:

Hestensgjordmål i cm x 6,25 - 625 = Hestens vægt i kilo

Men vær opmærksom på, at hestens vægt afhænger af, hvilken type hesten er. En hest, der bliver brugt til distance, vejer mindre, end du regner det ud til, fordi den har så store men lette lunge, der gør maven stor, men ved overgangen mellem maven og bagbenene går den meget ind.
For eksempel vejer en shetlandspony ca. 150 kg., en islandsk hest 350 kg., en fuldblodshest 500 kg., en varmblodshest 600-700 kg. og en jydsk hest 850 kg. 

....Man siger, at hesten har en hvælvet hals, når den bøjer og spænder i halsen og halskammen. Det er vigtigt for en ridehest, at dens halskam har den rigtige hvælvning(bøjning), og det har den, når den danner en flot blød bue. Når man rider på hesten, og den går til biddet, skal nakken lige  bagved ørerne være det højeste punkt på hesten(når man ser bort fra ørerne).

.....Hestens hoved og lemmer (ben) kaldes "tørre". Det er fordi, at her er huden tynd og ligger glat ind til knoglerne, så man nemt kan se formen på dem. Det mener hestekendere, er et tegn på, at hesten er smuk og ædel. På den nederste del af benene skal man både kunne mærke knogler, led og sener, for så er hestens ben i orden.

 

Læs også

Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Vidste du at.....?

01-05-2018 06:42, af Cecilia Lindahl

Få styr på din paratviden om heste med Ridehesten Junior

Vidste du at.....?

17-04-2018 15:27, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, når man snakker om rytterens sæde, så mener man rytterens måde at sidde på hesten på? Det har altså ikke noget at gøre med, om din bagdel er særlig velskabt. Få styr på din paratviden med Ridehesten Junior

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Charlotte Kondrup

Webredaktør og nyhedsvagt

Charlotte Kondrup
28 30 12 37
cko@ridehesten.com

Skriv til os

Mest læste

Søren Vallentin fylder 60 år i dag

18-07-2018 16:00, af Thomas Bach Jensen

For berider Søren Vallentin er det ikke en helt almindelig arbejdsdag i dag. Arbejdspladsen er i dag den internationale stævneplads i tyske Aachen, hvor han idag kan fejre sin 60 års fødselsdag og samtidig opleve sin 20-årige datter ride international Grand Prix

Holdkonkurrencen i gang i Aachen - opdateret

19-07-2018 10:16, af Thomas Bach Jensen

CHIO Aachen: På den store dressurstadion i Aachen kan man hele dagen nyde den femstjernede Grand Prix, der danner grundlag for den prestigefyldte holdkonkurrence. Vi bringer her Jytte Lemkows kommentarer til de danske ridt

Fluer, skygge, giftige planter og rigeligt vand

19-07-2018 10:10, af Britt Carlsen

På den lange bane er hesteejere landet over bekymrede for grovfodersituationen, men her og nu kan den varme sommer også give sundhedsmæssige problemer for hestene, man skal være opmærksom på

Hatteland buet af banen

16-07-2018 09:15, af Britt Carlsen

Den norske rytter Cecilie Hatteland blev buet gennem det meste af banen i Nations Cup i Falsterbo, og da speakeren efter hendes ridt bad hende komme til dommeren, brød jublen løs over stadion

Martin Korsbæk til Sydthy Rideklub

20-07-2018 08:01, af Camilla Tiefensee Schrøder

Efter endt beridereksamen er Martin Korsbæk blevet ansat som daglig leder i Sydthy Rideklub, hvor han skal samarbejde med den nuværende daglige leder, Tina Aakerblad

Super præstation af Daniel og Cathrine - opdateret

21-07-2018 13:39, af Charlotte Kondrup

CHIO Aachen: Både Daniel Bachmann Andersen og Cathrine Dufour leverede en pragtpræstation på Blue Hors Zack i Grand Prix Special

FEI vil forbyde løse hunde ved stævner

16-07-2018 10:53, af Camilla Tiefensee Schrøder

Fra næste år kan det få konsekvenser i form af bøde og i sidste ende bortvisning, hvis man ikke har styr på sin hund ved internationale stævner

Flotte præstationer i Aachen (opdateret)

18-07-2018 18:34, af Camilla Tiefensee Schrøder

Victoria E. Vallentin og Betina Jæger formåede begge med fine ridt at lægge sig i den øvre halvdel af feltet i dagens CDI4*, som blev vundet af Isabell Werth og hendes comeback-stjerne Bella Rose

Omrokeringer i tysk Aachen-deltagelse

17-07-2018 16:47, af Thomas Bach Jensen

De seneste uger har der været en del omrokeringer og udskiftning blandt de tyske dressurekvipager ved det nu nært forestående CHIO-Aachen

Foreløbig dansk tredjeplads i Aachen