Tips: Sådan holder du hesten fit

16-10-2017 18:18, af Cecilie Lindahl

Læs om øvelserne her

Copyright Ridehesten.com

Som tidligere nævnt går meget af mit arbejde her i England med at ride hestene og få dem i god form, så de kan holde til at gå terapitimer.  Jeg rider dem så ofte som jeg kan, og får dem gerne til at svede lidt. I dressuren træner jeg meget overgange og temposkift, samt jeg galoperer en del på dem da det styrker dem godt bag til. Jeg ligger også ofte bomme ud, for at træne både deres ben-koordination, men også deres mavemuskler.

Derudover laver jeg gerne nogle øvelser med dem før og efter jeg redet dem, for at ”stramme dem op” og smidiggøre dem som tilføjelse til ridningen. Herunder vil jeg komme med tre forskellige tips, som er nemme at lave før og efter ridning og som er godt for alle heste:

1. Gulerodsøvelser er en klassiker, men den virker! Jeg gør det mindst to gange til hver side og to gange ned mellem forbenene. Når jeg strækker dem til siderne laver jeg gerne forskellige stræk. Du kan få din hest til at strække sig skråt ned mod sine baghove, op mod dens ryg eller hen mod dens flanke. Alle tre stræk er gode, og det strækker forskellige muskler på halsen og skuldrene. Pas dog endelig på ikke at overstrække hesten, altså lave et større stræk end den kan.

2. ”Mavebøjninger” er min yndlingsøvelse, for den er god for alle heste! Afhængig af hvor følsom din hest er under maven, bruger du enten dine negle eller en hovrenser. Øvelsen går ud på, at du kilder din hest under maven med enten neglene eller hovrenseren, som gerne skulle få hesten til at spænde mavemusklerne og løfte ryggen op. I begyndelsen kan du holde presset under maven et par sekunder, indtil din heste vænner sig til det. Efterhånden kan du holde presset længere og længere, så din heste får mere og mere styrker. Husk at gøre det lige mange gange fra hver side, så din hest ikke får skæve mavemuskler.

3. Den sidste øvelse jeg vil forklare om er for hestens lænd. Jeg har lavet den meget med Merkur, da han har en lang lænd og ofte har tildens til at blive spændt der. Her bruger du også neglene eller et par hovrensere (jeg synes du får det bedste resultat med hovrenseren, bare pas på du ikke trykker for hårdt!). Du tager to hovrensere og placerer dem på hver side af hestens rygsøjle helt oppe ved mankestykket. Så kører du med et blidt tryk begge hovrensere hele vejen ned langs rygsøjlen og ned til haleroden. Hesten skulle gerne først svaje i ryggen og derefter krumme ryggen og på den måde strække lænden ud. Det gør jeg mindst to gange, gerne flere. Bare pas på hesten ikke sparker ud, mange af dem kan godt finde det lidt underligt de første par gange.

Jeg har forsøgt at vise øvelserne her på film, så de er lidt nemmere at forestille sig.  Disse øvelser, specielt ”mavebøjningerne” bruger jeg næsten hver dag på alle hestene, da de allesammen trænger til at blive strammet lidt op.

Læs også

Desperados glipper WEG-udtagelse

12-07-2018 10:40, af Thomas Bach Jensen

Næste uges store CHIO-stævne i Aachen er de tyske rytteres sidste chance for at tilkæmpe sig en plads på holdet til WEG i august, og den chance forpasser Kristina Bröring-Sprehe, da Desperados ikke er fit

Kom i form og bliv en bedre rytter

09-03-2018 19:09, af Sussi Hjort Hollensted

Ville man have gode råd til, hvordan man som rytter kunne komme i form, så bød workshoppen med fysioterapeut Lene Theill fra Fit4ride på øvelser og råd til, hvordan man blev fit for ride

Tips: Sådan holder du hesten fit

16-10-2017 12:31, af Cecilia Lindahl

Der findes mange måder, hvorpå at træne smidighed hos hesten. Ridehesten Juniors blogger Stephanie giver her en række gode tips, du kan lave før og efter ridning

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Svindelmillioner brugt på rideheste

10-10-2018 09:33, af Thomas Bach Jensen

En stor svindelsag har det sidste døgns tid kørt i den danske presse. En ansat i Socialstyrelsen har tilegnet sig 111 millioner kroner, der var øremærket socialt udsatte grupper, og har brugt en del af pengene på at indkøbe springheste til sin datter

Hvordan forklarer vi ridesporten?

11-10-2018 20:35, af Britt Carlsen
Blog|

TV og dagblade har i disse dage stort fokus på svindelsagen, hvor 64-årige Britta Nielsen fra Hvidovre er mistænkt for at svindle for 111 millioner kr., og da nogle af pengene tilsyneladende er brugt på heste og springsport, er mediernes fokus nu rettet mod ridesporten

Navneforbuddet i svindelsagen er ophævet

10-10-2018 15:46, af Thomas Bach Jensen

TV2 har i eftermiddag meddelt, at navneforbuddet i svindelsagen er ophævet, og at navn og billede af den efterlyste kvinde nu er offentligt kendt

Kasper har hesten til OL 2024!

13-10-2018 17:57, af Britt Carlsen

Kvaliteten blandt de 4-årige heste er tårnhøj i Dansk Ride Forbunds springchampionat powered by PAVO – og i Katrinelund Satisfaction har Kasper H. Hansen en hest, der kan bringe ham til OL, mener landstræneren

Forrygende 4-års klasse på Blue Hors

12-10-2018 14:32, af Thomas Bach Jensen

Dommere og publikum på Blue Hors blev i dag præsenteret for et helt forrygende stærkt felt i 4-års klassen ved DRF's championat for ungheste powered by Pavo

Hesselhøj Donkey Boy i spidsen for 6-års

13-10-2018 15:59, af Thomas Bach Jensen

Det blev helt som forventet en spændende kvalifikationsklasse for de 6-årige dressurheste i DRF's championatfinale for ungheste powered by Pavo, hvor den forsvarende danske mester skulle møde den regerende verdensmester

Hesselhøj Donkey Boy genvandt sin mestertitel (video)

14-10-2018 17:19, af Thomas Bach Jensen

Der var spænding til allersidst i finalen for 6-årige dressurheste ved Dansk Ride Forbunds Championat for Ungheste powered by Pavo på Blue Hors i dag, hvor DV-hingsten Hesselhøj Donkey Boy løb med sejren for tredje gang

Revolution sejrede med fire 10-taller (video)

14-10-2018 14:22, af Thomas Bach Jensen

Det blev til at brag af en 5-års finale ved Dansk Ride Forbunds Championatfinaler for Ungheste powered by Pavo, hvor verdensmesteren Revolution og hans rytter Andreas Helgstrand vandt med fire 10-taller

To danske finalister