Tips: Sådan holder du hesten fit

16-10-2017 18:18, af Cecilie Lindahl

Læs om øvelserne her

Copyright Ridehesten.com

Som tidligere nævnt går meget af mit arbejde her i England med at ride hestene og få dem i god form, så de kan holde til at gå terapitimer.  Jeg rider dem så ofte som jeg kan, og får dem gerne til at svede lidt. I dressuren træner jeg meget overgange og temposkift, samt jeg galoperer en del på dem da det styrker dem godt bag til. Jeg ligger også ofte bomme ud, for at træne både deres ben-koordination, men også deres mavemuskler.

Derudover laver jeg gerne nogle øvelser med dem før og efter jeg redet dem, for at ”stramme dem op” og smidiggøre dem som tilføjelse til ridningen. Herunder vil jeg komme med tre forskellige tips, som er nemme at lave før og efter ridning og som er godt for alle heste:

1. Gulerodsøvelser er en klassiker, men den virker! Jeg gør det mindst to gange til hver side og to gange ned mellem forbenene. Når jeg strækker dem til siderne laver jeg gerne forskellige stræk. Du kan få din hest til at strække sig skråt ned mod sine baghove, op mod dens ryg eller hen mod dens flanke. Alle tre stræk er gode, og det strækker forskellige muskler på halsen og skuldrene. Pas dog endelig på ikke at overstrække hesten, altså lave et større stræk end den kan.

2. ”Mavebøjninger” er min yndlingsøvelse, for den er god for alle heste! Afhængig af hvor følsom din hest er under maven, bruger du enten dine negle eller en hovrenser. Øvelsen går ud på, at du kilder din hest under maven med enten neglene eller hovrenseren, som gerne skulle få hesten til at spænde mavemusklerne og løfte ryggen op. I begyndelsen kan du holde presset under maven et par sekunder, indtil din heste vænner sig til det. Efterhånden kan du holde presset længere og længere, så din heste får mere og mere styrker. Husk at gøre det lige mange gange fra hver side, så din hest ikke får skæve mavemuskler.

3. Den sidste øvelse jeg vil forklare om er for hestens lænd. Jeg har lavet den meget med Merkur, da han har en lang lænd og ofte har tildens til at blive spændt der. Her bruger du også neglene eller et par hovrensere (jeg synes du får det bedste resultat med hovrenseren, bare pas på du ikke trykker for hårdt!). Du tager to hovrensere og placerer dem på hver side af hestens rygsøjle helt oppe ved mankestykket. Så kører du med et blidt tryk begge hovrensere hele vejen ned langs rygsøjlen og ned til haleroden. Hesten skulle gerne først svaje i ryggen og derefter krumme ryggen og på den måde strække lænden ud. Det gør jeg mindst to gange, gerne flere. Bare pas på hesten ikke sparker ud, mange af dem kan godt finde det lidt underligt de første par gange.

Jeg har forsøgt at vise øvelserne her på film, så de er lidt nemmere at forestille sig.  Disse øvelser, specielt ”mavebøjningerne” bruger jeg næsten hver dag på alle hestene, da de allesammen trænger til at blive strammet lidt op.

Læs også

Kom i form og bliv en bedre rytter

09-03-2018 19:09, af Sussi Hjort Hollensted

Ville man have gode råd til, hvordan man som rytter kunne komme i form, så bød workshoppen med fysioterapeut Lene Theill fra Fit4ride på øvelser og råd til, hvordan man blev fit for ride

Tips: Sådan holder du hesten fit

16-10-2017 12:31, af Cecilia Lindahl

Der findes mange måder, hvorpå at træne smidighed hos hesten. Ridehesten Juniors blogger Stephanie giver her en række gode tips, du kan lave før og efter ridning

De danske heste overvåges nøje

06-08-2016 00:50, af Britt Carlsen
OL|

Der er intet overladt til tilfældighederne i den danske stald ved OL i Rio. Hestene overvåges nøje, fortæller landsholdsdyrlæge Jonas Rasmussen, og han melder alle heste særdeles fit

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Opsang fra ejer: Stop med at fodre vores heste

18-06-2018 16:55, af Camilla Tiefensee Schrøder

Cecilie Skov fra Liseleje i Nordsjælland mistede sidste år en hest, fordi den var blevet fodret med nyslået græs, og fornylig var det ved at gå helt galt igen, da en hest fik spiserørsforstoppelse. Nu kommer hun med en kraftig opfordring til de velmenende forbipasserende ved folden

Det skal du gøre, hvis du møder en ulv

16-06-2018 06:39, af Camilla Tiefensee Schrøder

Som rytter har du større sandsynlighed for at møde ulven, end hvis du går til fods – men frygt ikke, lyder det fra ulveentusiasten Thomas Boesdal, der holdt foredrag om ulve på Roskilde Dyrskue sidste weekend

Nye beridere, trænere og ridelærere

14-06-2018 12:58, af Camilla Tiefensee Schrøder

En flok glade beridere, trænere og ridelærere kunne den 12. juni fejre en veloverstået eksamen på Vilhelmsborg

Dramatik i første DM-runde (video)

15-06-2018 19:36, af Britt Carlsen

Seniormesterskabet var knapt gået igang, førend Andreas Schou styrtede voldsomt, og blev kørt fra banen i ambulance. Fire ryttere klarede banen fejlfrit, så mesterskabet er fortsat vidt åbent

Alexander Yde Helgstrand treer i kürfinalen

17-06-2018 17:08, af Thomas Bach Jensen
Pony|

Ponyrytternes kürfinale ved det internationale stævne Future Champions i Hagen satte i dag et flot punkt for en fornem dansk indsats. Alexander Yde Helgstrand og Adriano B sluttede på bronzepladsen i kürfinalen

Seks unge dressurheste fra Ringsted til Falsterbo

17-06-2018 18:18, af Thomas Bach Jensen

Årets første kvalifikation i Dansk Ride Forbunds dressurchampionat har i dag fundet sted i Ringsted, der er den ene af to kvalifikationsstævner med udtagelse til Falsterbo Horse Show

Ungdommen sejrede og rutinen slog til

17-06-2018 16:49, af Britt Carlsen

Ny dansk mester for senior, Kasper H. Hansen, men de rutinerede landsholdsryttere Thomas Sandgaard og Søren Nørgaard Pedersen red sig ind i medaljerækken i dag

Ny 5-års hest i UVM-bruttotruppen

15-06-2018 05:48, af Thomas Bach Jensen

Da DV-hesten Lindballe's Just Perfect er udtaget til UVM i Ermelo for det australske hold, er en ny 5-års hest udtaget til den danske UVM-bruttotrup

Cathrine og Nathalie på Slangerupgaard

17-06-2018 07:14, af Thomas Bach Jensen

OL-rytter og tredobbelt danmarksmester Cathrine Dufour deler ud af hemmeligheden bag sin success til et stort anlagt dressurarrangement i de flotte rammer på Slangerupgaard!

Nervepirrende dobbelt omspringning (video)

16-06-2018 16:42, af Britt Carlsen

Syv ryttere kom til finalen i DRFs mesterskab for U21 uden fejl, men dagens to runder fik reduceret feltet til blot to fejlfrie ryttere, og efter omspringning trak Jessica Toelstang sig sejrrigt ud af mesterskabskampen