Stop aflivningen – Jeg har fortrudt

08-11-2017 06:57, af Sussi Hjort Hollensted

Gitte Jensen fortrød sin beslutning, da hendes hest skulle aflives 

Copyright Ridehesten.com
Gitte Jensen og hendes søn sammen med Bette, kort før han blev aflivet

Aflivning af vores hest er en meget stor og svær beslutning. Det måtte Gitte Jensen sande, da hun skulle have sin 13-årige hest, fuldblod- og paint-blandingen Bette, aflivet. Han havde gigt i det ene forben og kunne i januar 2015 ikke smertedækkes længere med medicin.
– Han opførte sig ikke, som han plejede. Han ville ikke først på folden mere, som han ellers gik meget op i, og han begyndte at virke sur og frustreret, når vi var sammen. Jeg følte ikke længere, at det var værdigt for ham at leve, fortæller hun.

Jeg panikkede indeni
I dagene op til aflivningen havde Gitte Jensen det okay med sin beslutning. Hun sørgede for, sammen med dyrlægen, at planlægge forløbet, og alt gik som det skulle, lige indtil dyrlægen løftede nålen for at give Bette den dødbringende dosis. Der fortrød Gitte Jensen nemlig.
– Pludselig fik jeg bare lyst til at skrige: “Stop, jeg har fortrudt”  Det, at stå med en levende hest og vide, at når dyrlægen nu trykker på sprøjten, så bliver han aldrig levende igen – det gav mig simpelthen et chok, og jeg panikkede indeni. Udad til gjorde jeg ingenting, og dyrlægen aflivede ham som planlagt, fortæller hun.

Kunne jeg have gjort mere for ham?
Gitte Jensen følte et kæmpe tomrum i tiden efter Bettes død og blev flere gange i tvivl, om hun kunne have gjort mere for ham.
– Heldigvis talte jeg med dyrlægen og andre, der havde kendt ham, og alle var enige om, at det var den rigtige beslutning. Men i en måned efter vågnede jeg op om natten, fordi jeg havde mareridt om, at jeg havde glemt at tage ud til ham. Hver gang tog det lidt tid, før jeg kom i tanke om, at han ikke var her mere, fortæller hun. 

 

Læs hvordan Gitte Jensen kom sig over sin hests død og i dag har fået en ny hest. Og læs også, hvordan Gitte Pedersen oplevede det, da hendes hest en dag faldt død om på marken. Begge dele kan du læse om i denne måneds udgave af Magasinet.

Læs også

Kan hesten føle sorg?

15-11-2017 08:11, af Camilla T. Schrøder

Ifølge hesteadfærdsforsker er det muligt, at heste kan føle en form for sorg over at miste eksempelvis et føl eller en foldkammerat, men fra naturens side er heste bedre til at give mentalt slip end mennesker

Aflivning: Tænk det ordentligt igennem

05-11-2017 11:13, af Sussi Hjort Hollensted

Aflivning af heste kan være en voldsom oplevelse. Derfor er det vigtigt, at det er den rigtige beslutning

Nyt projekt vil hjælpe uanvendelige heste

14-06-2017 06:33, af Camilla Tiefensee Schrøder

Kustosfonden har bevilget 75.000 kr. til hjemmesiden uanvendelig.dk, som har til formål at forebygge aflivning af skadede heste

Husker du...

23-05-2016 08:35, af Annette Boe Østergaard

Vi ser 20 år tilbage i tiden og har fundet en af de gamle artikler frem fra Ridehesten Hippologisk

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Giv hesten citrusfrugter til forårsgræsset

23-04-2018 08:45, af Sussi Hjort Hollensted

Giv din hest apppelsin her i foråret, så dens spytkirtler ikke hæver af det friske græs

Trænerlicens – hvorfor?

19-04-2018 07:33, af Britt Carlsen

På Ridehestens Facebook-side har vores læsere debatteret et forslag til behandling på rideforbundets repræsentantskabsmøde – skal alle trænere fremover have trænerlicens? Hvad er begrundelsen, og hvad er holdningen til det. Vi har bl.a. spurgt tidligere holdleder i dressur Kimi Nielsen

DRIF vil gerne favne alle

20-04-2018 08:54, af Britt Carlsen

Formanden for Dansk Ride-Instruktør Forening, berider Torben Frandsen, bakker op om forslaget fra Cedergaard Sportsrideklub om trænerlicens. Han vil gerne favne alle undervisere i foreningen og ikke blot de uddannede beridere og trænere

Tørveslettens Quattro har brækket kæben

24-04-2018 18:25, af Cecilia Lindahl

 Tørveslettens Quattro vil ikke være at finde på konkurrencebanerne den kommende tid. Den danske dressurhoppe har nemlig brækket sin kæbe

Kirk Kristiansen sælger Wellington-ejendom

23-04-2018 14:24, af Camilla Tiefensee Schrøder

Thomas og Signe Kirk Kristiansen har solgt deres hesteejendom i Wellington til Louise Leatherdale

Farvel til Raider Holmen

23-04-2018 12:20, af Britt Carlsen

En af de mest succesfulde danske heste herhjemme gennem flere år, Raider Holmen er blevet aflivet mæt af dage og store oplevelser. Det er hårdt, fortæller Daniel Cassøe Jakobsen

Højt humør til åbent hus på Bøgegården

22-04-2018 17:42, af Kristine Ulsø Olsen

I dag var åbent hus-turen gået til Stald Bøgegården hos Familien Schmidt i Sønderjylland, hvor der blev vist flere interessante hingste og tilhørende afkom

Hvad ved vi egentlig om hestens udstyr?

20-04-2018 13:15, af Britt Carlsen

DRFs udstyrsundersøgelse er nu offentliggjort i Equine Veterinary Journal, og den giver svar på mange spørgsmål omkring brug af udstyr herhjemme

Træningstips fra Andreas Helgstrand