Stop aflivningen – Jeg har fortrudt

08-11-2017 06:57, af Sussi Hjort Hollensted

Gitte Jensen fortrød sin beslutning, da hendes hest skulle aflives 

Copyright Ridehesten.com
Gitte Jensen og hendes søn sammen med Bette, kort før han blev aflivet

Aflivning af vores hest er en meget stor og svær beslutning. Det måtte Gitte Jensen sande, da hun skulle have sin 13-årige hest, fuldblod- og paint-blandingen Bette, aflivet. Han havde gigt i det ene forben og kunne i januar 2015 ikke smertedækkes længere med medicin.
– Han opførte sig ikke, som han plejede. Han ville ikke først på folden mere, som han ellers gik meget op i, og han begyndte at virke sur og frustreret, når vi var sammen. Jeg følte ikke længere, at det var værdigt for ham at leve, fortæller hun.

Jeg panikkede indeni
I dagene op til aflivningen havde Gitte Jensen det okay med sin beslutning. Hun sørgede for, sammen med dyrlægen, at planlægge forløbet, og alt gik som det skulle, lige indtil dyrlægen løftede nålen for at give Bette den dødbringende dosis. Der fortrød Gitte Jensen nemlig.
– Pludselig fik jeg bare lyst til at skrige: “Stop, jeg har fortrudt”  Det, at stå med en levende hest og vide, at når dyrlægen nu trykker på sprøjten, så bliver han aldrig levende igen – det gav mig simpelthen et chok, og jeg panikkede indeni. Udad til gjorde jeg ingenting, og dyrlægen aflivede ham som planlagt, fortæller hun.

Kunne jeg have gjort mere for ham?
Gitte Jensen følte et kæmpe tomrum i tiden efter Bettes død og blev flere gange i tvivl, om hun kunne have gjort mere for ham.
– Heldigvis talte jeg med dyrlægen og andre, der havde kendt ham, og alle var enige om, at det var den rigtige beslutning. Men i en måned efter vågnede jeg op om natten, fordi jeg havde mareridt om, at jeg havde glemt at tage ud til ham. Hver gang tog det lidt tid, før jeg kom i tanke om, at han ikke var her mere, fortæller hun. 

 

Læs hvordan Gitte Jensen kom sig over sin hests død og i dag har fået en ny hest. Og læs også, hvordan Gitte Pedersen oplevede det, da hendes hest en dag faldt død om på marken. Begge dele kan du læse om i denne måneds udgave af Magasinet.

Læs også

Kan hesten føle sorg?

15-11-2017 08:11, af Camilla T. Schrøder

Ifølge hesteadfærdsforsker er det muligt, at heste kan føle en form for sorg over at miste eksempelvis et føl eller en foldkammerat, men fra naturens side er heste bedre til at give mentalt slip end mennesker

Aflivning: Tænk det ordentligt igennem

05-11-2017 11:13, af Sussi Hjort Hollensted

Aflivning af heste kan være en voldsom oplevelse. Derfor er det vigtigt, at det er den rigtige beslutning

Nyt projekt vil hjælpe uanvendelige heste

14-06-2017 06:33, af Camilla Tiefensee Schrøder

Kustosfonden har bevilget 75.000 kr. til hjemmesiden uanvendelig.dk, som har til formål at forebygge aflivning af skadede heste

Husker du...

23-05-2016 08:35, af Annette Boe Østergaard

Vi ser 20 år tilbage i tiden og har fundet en af de gamle artikler frem fra Ridehesten Hippologisk

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Kan man give sin hest cannabisolie?

13-11-2017 06:54, af Camilla Tiefensee Schrøder

Medieomtalen af medicinsk cannabis til mennesker med svære sygdomme har inspireret nogle hesteejere til at give cannabisolie til deres heste. Magasinet Ridehesten har i denne måned talt med nogle af dem og spurgt DRF's veterinærkonsulent til råds

Emma Ahlberg går nye veje

16-11-2017 13:52, af Thomas Bach Jensen

Efter otte år hos Helgstrand Dressage er tiden blevet moden for den unge svenske dressurrytter Emma Ahlberg til at gå sine egne veje

Hvorfor er grovfoderet så vigtigt?

13-11-2017 12:20, af Cecilia Lindahl

Grovfoderet bliver sjældent tillagt den store betydning i det samlede regnskab, selvom det reelt bør udgøre mere end halvdelen af foderplanen

Tre heste dræbt i trafikken

16-11-2017 09:29, af Camilla Tiefensee Schrøder

Amatørtravtræneren Vita Kristensen fra Skive har på tragisk vis mistet alle sine tre travheste i en trafikulykke natten til onsdag

Kan hesten føle sorg?

15-11-2017 08:11, af Camilla T. Schrøder

Ifølge hesteadfærdsforsker er det muligt, at heste kan føle en form for sorg over at miste eksempelvis et føl eller en foldkammerat, men fra naturens side er heste bedre til at give mentalt slip end mennesker

Krybbebidning kan skyldes selenmangel

17-11-2017 10:46, af Cecilia Lindahl

Ny overraskende viden kan måske give svaret på krybbebidning hos heste. Et forskerteam er netop i gang med en undersøgelse, der tyder på, at selenmangel kan være årsagen

Sidsteplads – men stadig nummer 25 i verden

16-11-2017 18:59, af Camilla Tiefensee Schrøder

Belinda Carlsens PRE-hingst Lopez IV blev i dag bedømt som nummer 25 ud af 25 i klassen for 6-års hingste ved VM for spanske heste, det såkaldte SICAB

Igen fire sejre til Anna

11-11-2017 20:39, af Britt Carlsen

Anna Kasprzak er helt i topform lige nu. Ved FEI World Cup i Herning red hun fire sejre hjem, og igen denne weekend ved Blue Hors Dressurfestival har hun sikret sig fire sejre

EM-sølvvinder får ny ejer

13-11-2017 17:25, af Camilla Tiefensee Schrøder
Pony|

Da Louise Christensen fremover skal ride som juniorrytter, har familien solgt ponyen Vegelin's Goya, som hun vandt EM-sølv på i sommers. Den talentfulde pony forbliver i danske hænder.

Afdeling Q i front

12-11-2017 13:57, af Britt Carlsen

Dette års vinder af Bundgaard Byg Cup Anna Kasprzak og finalens nr. 2 Nanna Skodborg Merrald sad begge på Quaterback-sønner, og derfor "Afdeling Q"