Stop aflivningen – Jeg har fortrudt

08-11-2017 06:57, af Sussi Hjort Hollensted

Gitte Jensen fortrød sin beslutning, da hendes hest skulle aflives 

Copyright Ridehesten.com
Gitte Jensen og hendes søn sammen med Bette, kort før han blev aflivet

Aflivning af vores hest er en meget stor og svær beslutning. Det måtte Gitte Jensen sande, da hun skulle have sin 13-årige hest, fuldblod- og paint-blandingen Bette, aflivet. Han havde gigt i det ene forben og kunne i januar 2015 ikke smertedækkes længere med medicin.
– Han opførte sig ikke, som han plejede. Han ville ikke først på folden mere, som han ellers gik meget op i, og han begyndte at virke sur og frustreret, når vi var sammen. Jeg følte ikke længere, at det var værdigt for ham at leve, fortæller hun.

Jeg panikkede indeni
I dagene op til aflivningen havde Gitte Jensen det okay med sin beslutning. Hun sørgede for, sammen med dyrlægen, at planlægge forløbet, og alt gik som det skulle, lige indtil dyrlægen løftede nålen for at give Bette den dødbringende dosis. Der fortrød Gitte Jensen nemlig.
– Pludselig fik jeg bare lyst til at skrige: “Stop, jeg har fortrudt”  Det, at stå med en levende hest og vide, at når dyrlægen nu trykker på sprøjten, så bliver han aldrig levende igen – det gav mig simpelthen et chok, og jeg panikkede indeni. Udad til gjorde jeg ingenting, og dyrlægen aflivede ham som planlagt, fortæller hun.

Kunne jeg have gjort mere for ham?
Gitte Jensen følte et kæmpe tomrum i tiden efter Bettes død og blev flere gange i tvivl, om hun kunne have gjort mere for ham.
– Heldigvis talte jeg med dyrlægen og andre, der havde kendt ham, og alle var enige om, at det var den rigtige beslutning. Men i en måned efter vågnede jeg op om natten, fordi jeg havde mareridt om, at jeg havde glemt at tage ud til ham. Hver gang tog det lidt tid, før jeg kom i tanke om, at han ikke var her mere, fortæller hun. 

 

Læs hvordan Gitte Jensen kom sig over sin hests død og i dag har fået en ny hest. Og læs også, hvordan Gitte Pedersen oplevede det, da hendes hest en dag faldt død om på marken. Begge dele kan du læse om i denne måneds udgave af Magasinet.

Læs også

Kan hesten føle sorg?

15-11-2017 08:11, af Camilla T. Schrøder

Ifølge hesteadfærdsforsker er det muligt, at heste kan føle en form for sorg over at miste eksempelvis et føl eller en foldkammerat, men fra naturens side er heste bedre til at give mentalt slip end mennesker

Aflivning: Tænk det ordentligt igennem

05-11-2017 11:13, af Sussi Hjort Hollensted

Aflivning af heste kan være en voldsom oplevelse. Derfor er det vigtigt, at det er den rigtige beslutning

Nyt projekt vil hjælpe uanvendelige heste

14-06-2017 06:33, af Camilla Tiefensee Schrøder

Kustosfonden har bevilget 75.000 kr. til hjemmesiden uanvendelig.dk, som har til formål at forebygge aflivning af skadede heste

Husker du...

23-05-2016 08:35, af Annette Boe Østergaard

Vi ser 20 år tilbage i tiden og har fundet en af de gamle artikler frem fra Ridehesten Hippologisk

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Blue Hors opruster med Nanna Merrald

18-01-2018 10:16, af Kristine Ulsø Olsen

Blue Hors har indgået en aftale med 24-årige Nanna Skodborg Merrald, som nu bliver ansat som eliterytter på stedet

Van Olst med ny comeback-stjerne

19-01-2018 19:39, af Cecilia Lindahl

Danske Anne van Olst er snart klar med et nyt lovende talent efter den berømte Negro, der er far til den dobbelt olympiske mester Valegro

Daniel og Anna K på toppen i Esbjerg

20-01-2018 20:55, af Kristine Ulsø Olsen

Der var dressur i absolut topklasse ved dagens landsstævne hos Esbjerg og Omegns Rideklub, hvor Daniel Bachmann og Anna Kasprzak i den grad viste topform

Vil du forbedre din dressurscore?

16-01-2018 12:47, af Cecilia Lindahl

Du kender det måske alt for godt. Du føler, du har leveret et godt program og vist nogle fine øvelser. I har øvet jer månedsvis, og alligevel har du kun fået 57% og er placeret andensidst. Eller måske kan du bare ikke bryde 65% barrieren

Søren Wind rejser til USA

23-01-2018 14:32, af Camilla Tiefensee Schrøder

På torsdag rejser berider Søren Wind til USA for at arbejde hos Helgstrand Dressage's nye salgsafdeling i Wellington

Gravide Anna Kasprzak løber med sejren

20-01-2018 08:04, af Cecilia Lindahl

Ved det populære landsstævne i Esbjerg og Omegns Rideklub denne weekend, var det fredag Anna K. der red en sikker sejr hjem i dagens højeste klasse, nemlig Intermediare II

Rekordbøde til Helgstrand trækker overskrifter

19-01-2018 14:56, af Britt Carlsen

Tilbage i 2015 fik Helgstrand Dressage en bøde på 380.000 kr. for brug af ulovlig arbejdskraft. Denne sag er nu fundet frem igen af DR, som optakt til en radioudsendelse om udenlandsk arbejdskraft

Skal din hest til tandlæge?

19-01-2018 07:25, af Cecilia Lindahl

Der er flere symptomer hos hesten, som kan finde deres årsag i problemer med tænderne. Hestetandlægerne Henrik Walsøe Bruun og Jeanett Bruun kommer her med gode råd til, hvad du som hesteejer skal være opmærksom på kan være tandproblemer hos heste

Coretræning for bedre nedsidning