McLain Ward i suveræn World Cup-sejr (video)

03-04-2017 08:10, af Thomas Bach Jensen

Det var en sød sejr, da det lykkedes amerikanske McLain Ward at vinde World Cup finalen i springning på amerikansk jord. Oven i købet i fuldstændig suveræn stil og fejlfri gennem hele stævnet

Copyright Ridehesten.com
McLain Ward og den belgiske hoppe HH Azur. Foto: FEI

41-årige kunne ikke holde følelserne tilbage, da han søndag aften i Omaha, USA, kunne løfte pokalen efter sin sejr i Longines FEI World Cup™. Det var en sød sejr efter mange års forsøg.
– Jeg har redet internationalt i 25 år og været så tæt på så mange gange, men har altid på den ene eller anden måde fejlet til sidst. Jeg er så taknemmelig for mine heste og for de mennesker, der omgiver mig som bl.a. min hestepasser Lee, der har arbejdet for mig i 29 år. De har alle hjulpet mig til at ride denne sejr hjem, udtalte Ward efter World Cup-sejren.

Han og den belgiske hoppe HH Azur e. Thunder vd Zuuthoeve/ Sir Lui vd Zuuthoeve var finalens storfavoritter og var fejlfri hele ugen. Belgiske Gregory Wathelet lå nr. 2 indtil finalen, hvor han fik et nedslag og gav Ward lidt mere luft, men så kom schweiziske Romain Duguet og svenske Henrik von Eckermann stærkt bagfra. Det betød for Ward, at en enkelt nedrivning ville sende ham i omspringning mod Duguet, og mere end et nedslag ville give schweizisk sejr.
– Jeg har før været i denne situationen og har ikke klaret presset, så jeg tog en dyb indånding og stolede på min hest, og hun gjorde det!, udtalte McLain Ward efter at få taget til at lette Centurylink Center ved at være den tiende amerikaner til at vinde World Cup-finalen i springning i dens 39-årige historie.

Copyright Ridehesten.com
Romain Duguet, McLain Ward og Henrik von Eckermann. Foto: FEI

Hoppernes World Cup
McLain Wards helt vidunderlige hoppe HH Azur e. Thunder vd Zuuthoeve/ Sir Lui vd Zuuthoeveand var nærmest selvkørende i Omaha. Det er ikke første gang, at Ward har en belgisk hoppe som sin partner i international topsport. Hans største internationale succeser kan tilskrives den belgiske Darco-dattere Sapphire.
World Cup-finalen i Omaha var hoppernes finalen. Schweiziske Romain Duguet besatte i finalen andenpladsen den franske hoppe Twentytwo des Biches e. Mylord Carthago / Kalor du Bocage, mens svenske Henrik von Eckermann (der netop har været testrytter) blev nr. 3 med westfalerhoppen Mary Lou e.  Montendro / Portland L.

FEI-citater
  • McLain Ward, USA: “Min eneste plan var at gøre min bedste hver dag og forhåbentligt være i slutspurten i dag. For at kunne være med i toppen af sådanne mesterskaber skal man springe fejlfrit. Der er ikke plads til fejl."
  • Romain Duguet, SUI: “Jeg er kommet her til uden pres. For mig ville en placering i top 10 gøre mig virkelig glad. Jeg tager det dag for dag, så for mig har andenpladsen bare været en bonus i dag!”
  • Henrik von Eckermann, SWE: “Da jeg besluttede at forlade Ludgers (Beerbaum) stald for at blive selvstændig, fortalte Karl Schneider, at han havde denne hest, som jeg skulle komme og prøve, og hvis jeg kunne lide den, ville han beholde den til september. Så prøvede jeg hende og vidste med det samme, at hun var noget helt specielt.”

Se World Cup-finalens resultat HER.

Læs også

Werth og Weihegold vandt World Cup-finalen (video)

02-04-2017 00:34, af Thomas Bach Jensen

I en meget spændende World Cup-finale i amerikanske Omaha vandt den tyske storfavorit Isabell Werth sin tredje World Cup-sejr. Danske Mai Tofte Olesen red sin første World Cup-finale og blev nr. 11

Mai Tofte Olesen: Så er vi klar til kür!

01-04-2017 14:09, af Thomas Bach Jensen

I aften afvikles World Cup-finalen i dressur i amerikanske Omaha, hvor Danmarks Mai Tofte Olesen melder sig og sin hest Rustique klar til Grand Prix Kür

World Cup Finalerne – et historisk tilbageblik

30-03-2017 17:10, af Cecilia Lindahl

I dag bliver der kæmpet, når rytterne rider på banen for første gang til World Cup finalerne i Omaha. Ridehesten.com har taget et historisk tilbageblik– for den første World Cup finale i dressur nogensinde, blev nemlig vundet af danske Anne-Grethe Törnblad og DV-hesten Marzog

Sapphire tilbage i sporten

08-01-2012 15:55, af Thomas Bach Jensen
En af springsportens mest succesfulde hopper er belgiske Sapphire, der har været ude af konkurrence i snart et år. Nu melder McLain Ward hoppens come back

Mclain topper verdensranglisten

03-06-2016 18:57, af Britt Carlsen

Den dobbelte olympiske guldmedaljetager McLain Ward (USA) har nu overtaget førstepladsen på Longines Verdensrangliste

Ward og Sapphire i ny triumf

01-11-2010 11:51, af Thomas Bach Jensen
Amerikanske McLain Ward vandt med hoppe Sapphire Triumph President's Cup Grand Prix ved Washington International Horse Show i weekenden

Springlegende død

23-06-2014 12:57, af Nina Marie Villadsen

Komplikationer i forbindelse med en slem kolik resulterede søndag i, at man måtte sige farvel til en af springsportens mest succesfulde hopper

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Kan man give sin hest cannabisolie?

13-11-2017 06:54, af Camilla Tiefensee Schrøder

Medieomtalen af medicinsk cannabis til mennesker med svære sygdomme har inspireret nogle hesteejere til at give cannabisolie til deres heste. Magasinet Ridehesten har i denne måned talt med nogle af dem og spurgt DRF's veterinærkonsulent til råds

Emma Ahlberg går nye veje

16-11-2017 13:52, af Thomas Bach Jensen

Efter otte år hos Helgstrand Dressage er tiden blevet moden for den unge svenske dressurrytter Emma Ahlberg til at gå sine egne veje

Hvorfor er grovfoderet så vigtigt?

13-11-2017 12:20, af Cecilia Lindahl

Grovfoderet bliver sjældent tillagt den store betydning i det samlede regnskab, selvom det reelt bør udgøre mere end halvdelen af foderplanen

Leif Törnblad suspenderet som dommer

10-11-2017 06:33, af Cecilia Lindahl

Den danske 5* FEI dressurdommer Leif Törnblad er suspenderet indtil udgangen af året efter sine udtalelser til et australsk hestemagasin

Helgstrand fordobler sit overskud

10-11-2017 17:58, af Cecilia Lindahl

Helgstrand Dressage leverer deres hidtil bedste resultat nogensinde med et overskud på intet mindre end 68,5 millioner kroner

Udenlandske investorer køber Franklin (opdateret)

10-11-2017 08:00, af Cecilia Lindahl

Den populære hingst Franklin fra Helgstrand Dressage er netop købt af en gruppe udenlandske investorer, der ledte efter en god investering

Tre heste dræbt i trafikken

16-11-2017 09:29, af Camilla Tiefensee Schrøder

Amatørtravtræneren Vita Kristensen fra Skive har på tragisk vis mistet alle sine tre travheste i en trafikulykke natten til onsdag

Igen fire sejre til Anna