McLain Ward i suveræn World Cup-sejr (video)

03-04-2017 08:10, af Thomas Bach Jensen

Det var en sød sejr, da det lykkedes amerikanske McLain Ward at vinde World Cup finalen i springning på amerikansk jord. Oven i købet i fuldstændig suveræn stil og fejlfri gennem hele stævnet

Copyright Ridehesten.com
McLain Ward og den belgiske hoppe HH Azur. Foto: FEI

41-årige kunne ikke holde følelserne tilbage, da han søndag aften i Omaha, USA, kunne løfte pokalen efter sin sejr i Longines FEI World Cup™. Det var en sød sejr efter mange års forsøg.
– Jeg har redet internationalt i 25 år og været så tæt på så mange gange, men har altid på den ene eller anden måde fejlet til sidst. Jeg er så taknemmelig for mine heste og for de mennesker, der omgiver mig som bl.a. min hestepasser Lee, der har arbejdet for mig i 29 år. De har alle hjulpet mig til at ride denne sejr hjem, udtalte Ward efter World Cup-sejren.

Han og den belgiske hoppe HH Azur e. Thunder vd Zuuthoeve/ Sir Lui vd Zuuthoeve var finalens storfavoritter og var fejlfri hele ugen. Belgiske Gregory Wathelet lå nr. 2 indtil finalen, hvor han fik et nedslag og gav Ward lidt mere luft, men så kom schweiziske Romain Duguet og svenske Henrik von Eckermann stærkt bagfra. Det betød for Ward, at en enkelt nedrivning ville sende ham i omspringning mod Duguet, og mere end et nedslag ville give schweizisk sejr.
– Jeg har før været i denne situationen og har ikke klaret presset, så jeg tog en dyb indånding og stolede på min hest, og hun gjorde det!, udtalte McLain Ward efter at få taget til at lette Centurylink Center ved at være den tiende amerikaner til at vinde World Cup-finalen i springning i dens 39-årige historie.

Copyright Ridehesten.com
Romain Duguet, McLain Ward og Henrik von Eckermann. Foto: FEI

Hoppernes World Cup
McLain Wards helt vidunderlige hoppe HH Azur e. Thunder vd Zuuthoeve/ Sir Lui vd Zuuthoeveand var nærmest selvkørende i Omaha. Det er ikke første gang, at Ward har en belgisk hoppe som sin partner i international topsport. Hans største internationale succeser kan tilskrives den belgiske Darco-dattere Sapphire.
World Cup-finalen i Omaha var hoppernes finalen. Schweiziske Romain Duguet besatte i finalen andenpladsen den franske hoppe Twentytwo des Biches e. Mylord Carthago / Kalor du Bocage, mens svenske Henrik von Eckermann (der netop har været testrytter) blev nr. 3 med westfalerhoppen Mary Lou e.  Montendro / Portland L.

FEI-citater
  • McLain Ward, USA: “Min eneste plan var at gøre min bedste hver dag og forhåbentligt være i slutspurten i dag. For at kunne være med i toppen af sådanne mesterskaber skal man springe fejlfrit. Der er ikke plads til fejl."
  • Romain Duguet, SUI: “Jeg er kommet her til uden pres. For mig ville en placering i top 10 gøre mig virkelig glad. Jeg tager det dag for dag, så for mig har andenpladsen bare været en bonus i dag!”
  • Henrik von Eckermann, SWE: “Da jeg besluttede at forlade Ludgers (Beerbaum) stald for at blive selvstændig, fortalte Karl Schneider, at han havde denne hest, som jeg skulle komme og prøve, og hvis jeg kunne lide den, ville han beholde den til september. Så prøvede jeg hende og vidste med det samme, at hun var noget helt specielt.”

Se World Cup-finalens resultat HER.

Læs også

Werth og Weihegold vandt World Cup-finalen (video)

02-04-2017 00:34, af Thomas Bach Jensen

I en meget spændende World Cup-finale i amerikanske Omaha vandt den tyske storfavorit Isabell Werth sin tredje World Cup-sejr. Danske Mai Tofte Olesen red sin første World Cup-finale og blev nr. 11

Mai Tofte Olesen: Så er vi klar til kür!

01-04-2017 14:09

I aften afvikles World Cup-finalen i dressur i amerikanske Omaha, hvor Danmarks Mai Tofte Olesen melder sig og sin hest Rustique klar til Grand Prix Kür

World Cup Finalerne – et historisk tilbageblik

30-03-2017 17:10, af Cecilia Lindahl

I dag bliver der kæmpet, når rytterne rider på banen for første gang til World Cup finalerne i Omaha. Ridehesten.com har taget et historisk tilbageblik– for den første World Cup finale i dressur nogensinde, blev nemlig vundet af danske Anne-Grethe Törnblad og DV-hesten Marzog

Sapphire tilbage i sporten

08-01-2012 15:55, af Thomas Bach Jensen
En af springsportens mest succesfulde hopper er belgiske Sapphire, der har været ude af konkurrence i snart et år. Nu melder McLain Ward hoppens come back

Springlegende død

23-06-2014 12:57, af Nina Marie Villadsen

Komplikationer i forbindelse med en slem kolik resulterede søndag i, at man måtte sige farvel til en af springsportens mest succesfulde hopper

Mclain topper verdensranglisten

03-06-2016 18:57, af Britt Carlsen

Den dobbelte olympiske guldmedaljetager McLain Ward (USA) har nu overtaget førstepladsen på Longines Verdensrangliste

Ward og Sapphire i ny triumf

01-11-2010 11:51, af Thomas Bach Jensen
Amerikanske McLain Ward vandt med hoppe Sapphire Triumph President's Cup Grand Prix ved Washington International Horse Show i weekenden

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Fremtidig GP-stjerne til Kasprzak

26-05-2017 09:53, af Cecilia Lindahl

I går kunne Anna Kasprazak byde velkommen til en ny stjerne i stalden, nemlig den 8-årige Quarton købt hos Helgstrand Dressage

24 UVM-aspiranter videre til Broholm

26-05-2017 17:26, af Thomas Bach Jensen

Efter to varme solskinsdage på Vilhelmsborg har dommerne nu fundet frem til de 5-, 6- og 7-års dressureheste, der går videre til den endelige UVM-udtagelse under DM-stævnet på Broholm

Lorenzo til Charlotte Jorst i USA (video)

26-05-2017 08:58, af Thomas Bach Jensen

Den dansk-amerikanske dressurrytter Charlotte Jorst har været på besøg i Nordjylland igen, nærmere bestemt Helgstrand Dressage i Vodskov, hvor hun er faldet for den 11-årige OL-stjerne Lorenzo

God økonomi på Vilhemsborg

23-05-2017 15:31, af Thomas Bach Jensen

Danmarks Nationale Hestesportscenter, Herregården Vilhelmsborg syd for Aarhus, fremlagde for generalforsamlingen mandag den 22. maj for andet år i træk et yderst positivt regnskab og et nyt rekordår i besøgstal 

Legendariske Casall slutter karrieren af med sejr(VIDEO)

28-05-2017 09:00, af Cecilia Lindahl

Det var en afslutning, som man næsten kun kunne drømme om. Casall Ask sluttede karrieren af med glans, da han i går tog en sejr ved Global Champions Tour i Hamburg, der samtidig var hans sidste internationale optræden

Bøgegårdens Santiago til Norge i topform

23-05-2017 12:52, af Thomas Bach Jensen

Når avlshingsten Bøgegårdens Santiago tager med sin rytter Silje Bakken til Norge et par dage for at gå kvalifikation til Falsterbo og Ermelo, er det med en suveræn sejr i bagagen

Chrevis Christo vender hjem til Equitour Aalborg

28-05-2017 11:40

Avler Vivian Havbæk Thomasen kunne næsten ikke tro det, da hun hørte, at hendes 14-årige Chrevis Christo vender tilbage til sit hjemland for at starte Grand Prix under canadisk flag ved Equitour Aalborg

DM-titlen i springning gik til førsteårserelev

27-05-2017 18:32

Ved det gigantiske distriktsstævne i Morsø afholdes hvert år det uofficielle danmarksmesterskab for beriderelever. I springning gik sejren i dag til Adam Sparlund Olesen

14-årig dræbt i rideulykke

03-11-2008 21:50, af Grethe Næsby

Natten til mandag døde 14-årige Maria Louise Clausen fra Filshuse på Fyn af sine kvæstelser efter at være faldet af sin hest.

En følkollektion vi er stolte af

22-05-2017 11:13, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Stort set hele følkollektionen til Nordic International Sales er udvalgt, og der er meget stor interesse for auktionen både fra købere og avlere