Blog: Et samarbejde med Stutteri Enshøj

11-02-2018 09:57, af Amira Aasted

Amira Aasted har netop fået endnu en hest i stalden. Den talentfulde unge dressurrytter, skal med en ny samarbejdsaftale, til at ride unghesten Piano Enshøj 

Copyright Ridehesten.com
Amira Aasted og Piano, foto: Privat

Jeg har netop lavet en aftale om et samarbejde med Stutteri Enshøj om at ride en af deres heste.
Det hele er faktisk startet med at jeg, sammen med min træner Lisbet Seierskilde, har snakket om at få endnu en hest eller pony at ride på, efter min pony desværre måtte aflives, således at jeg igen har to.

Jeg har nogle lange ben, og derfor er valget faldet på en stor hest. Lisbet, min træner, kender jo en del mennesker, så hun tog kontakten til Klaus Fogh, der ejer stutteriet. Klaus har før haft heste i ridning hos en rytter på Jonstrupgården.
Lisbet fortalte så om mig, og hvad jeg er for en person, og hvad jeg står for, men selvfølgelig også min evner rent ridemæssigt.

 

Den rigtige hest stod i Nordjylland
Klaus havde faktisk en hest. En 4 ½ års vallak på 170 i stg. Han stod i ridning hos Pernille Sigsgaard på Brønderslev Rideklub i Nordjylland, så vi blev enige om, at turen gik til Nordjylland for at prøve ham. Lisbet var desværre blevet syg, så jeg tog af sted med min mor og far.

En helt almindelig lørdag i januar prøvede jeg ham for første gang. Han stod klar og sadlet op, da vi kom. Pernille startede ham op – hun havde redet ham i 3 uger. Han var rigtig sød, faktisk ret rolig, men arbejdsom.  Jeg fik prøvet ham i alle tre gangarter, og han var bare dejlig. Min mor og jeg snakkede om det hele, mens jeg skridtede af, og vi blev hurtige enige om, at det godt kunne blive til noget.

Vi indgik en aftale
På vejen hjem fandt vi ud af, der nok skulle en ny hestetrailer til med sådan en stor dreng – så den venter vi på skal komme hjem.
Men nu kan jeg ”næsten” kalde Piano Enshøj e. Placido/Aleksander for min. Vi låner ham i et år i første omgang, og så ser vi, hvad der kommer til at gå – men jeg har samtidig fået forkøbsret på ham, og det synes jeg er vildt fedt. 

 

Den første ridetur og nyt udstyr
Jeg ville selvfølgelig ud på en lille ridetur dagen efter han kom hjem, og hol da op, hvor var han dejlig. Jeg glæder mig så meget til at se, hvad fremtiden bringer for os.

Vi skulle jo også lige prøve alle de ting, som jeg havde købt til ham – ny trense, dækkener, gamacher, klokker, grimer og listen er lang….Der var faktisk kun to dækkener, som var få små, alt andet passede perfekt.

Min mor har klippet ham, og han var fuldstændig ligeglad med, at han fik klippet ben og hoved – han nød det bare.
Men når man investere i sådan en ny hest, kræver det også, at du sørger for den har det godt – så derfor får jeg min massør Christina Lykke, som også massere mange af de ”kendte” heste, ud for at tjekke ham igennem. Det er meget vigtigt, at han ikke er stiv eller øm nogen steder, når jeg nu beder ham at gøre forskellige ting – en hest, der har ondt i ryggen, kan jo ikke ride med ryggen oppe, og den kan heller ikke sætte de rigtige muskler. Derfor er det rigtig vigtigt, og Piano vil få massør en gang om måneden fremover.

Vores sadelmager, Lille Hellebæk Sadelmageri hos Kit Olsen kommer efter vores massør. For mig er det vigtigt, at min sadelmager først kommer efter min massør har været der, for hvis der er noget, så kan min massør give sadelmageren besked, da de også samarbejder. Det er rigtig vigtigt, at sadlen passer 100% til min hest, han kommer jo til at gå med sadlen i mange timer om ugen, og ikke nok med det, så sidder jeg jo også deroppe. Hvis jeg lægger noget på, der ikke passer, så risikerer jeg, at han bliver øm i ryggen, eller hvis jeg er rigtig uheldig, kan han blive halt – og det vil jeg på ingen måde risikere.

I min vinterferie skal jeg en tur forbi Anna Kasprzak, men det må du vente med at høre mere om i mit næste blogindlæg her på Ridehesten JUNIOR. 

Amira Aasted

Info

Om Amira Aasted

Jeg hedder Amira Aasted Jespersen. Jeg bliver 14 år her den 4. Juni, så det er meget snart.
Jeg bor i Skælskør nær Slagelse på Sjælland sammen med min mor og hendes kæreste. Min far og mor er skilt, men det mærker man ikke så meget, da de har det godt sammen, og jeg har som regel også både min mor og far med til de store stævner.

I Januar 2016 fik jeg en dressurpony mere, nemlig ham jeg har nu, Top Tilas kaldet Topper. Han var hingst, da jeg fik ham, men vi fik han kastreret i December 2016, da han blev temmelig hingstet, og jeg kunne ikke styre ham.
Han er 11 år nu.

Så gik det ellers stærk, jeg red ham til B-pony og startede mit første landsstævne i April måned 2016, hvor vi blev nr. 2 med 72% i PRT, og med de % blev han A-pony i et huk, og vi måtte måde ride ECCO Cup og starte Danmarksmesterskabet.
Det var så vildt.

Vi har siden haft international debut, og vundet Nordisk Mesterskab 2017 både for hold og individuelt.

Læs også

Stutteri Enshøjs jubelår

07-04-2015 13:26, af Nina Marie Villadsen

Annie og Klaus Fogh driver stutteriet Enshøj i Nordjylland. De har avlet heste på Stutteri Enshøj siden 1978, men 2014 blev et sandt jubelår for avlerparret

Stutteri Enshøj med ny hjemmeside

21-09-2013 08:52, af Nina Marie Villadsen

De har en af Danmarks stærkeste dressurhoppestammer, står bag mange succesfulde dressurheste og nu har stutteriet fået en ny, flot hjemmeside udviklet i samarbejde med Wiegaarden

Blog: Travl sommer

07-07-2018 09:34, af Amira Aasted

Amira har haft endnu en travl måned, hvor der både har været fødselsdag og stævnestart på programmet. Lige nu står den dog på masser af træning op til DM på Hovgaard

Blog: Min konfirmation

27-05-2018 20:00, af Amira Aasted

Det unge dressurtalent, Amira Aasted er blevet konfirmeret. Læs alt om hendes store dag, gaverne og meget mere

Blog: Hvordan får man en hverdag med heste og skole til at hænge sammen?

04-04-2018 16:15, af Amira Aasted

Ja, det er ikke altid lige nemt,  og jeg ville aldrig kunne få det til at gå op i større enhed uden min mor, sådan fortæller Amira Aasted i denne måneds blogindlæg

Blog: Toppers comeback!

07-08-2018 21:28, af Amira Aasted

Så kom dagen, hvor Topper igen indtog stævnebanerne. Det var en længe ventet dag for både Topper, men i den grad også Amira, der har savnet alt det der. Læs alt om den store dag

Amira Aasted Jespersen fik sit sponsorat

11-03-2017 19:43, af Cecilia Lindahl

Amira Aasted Jespersen blev den heldige vinder af Vind et Sponsorat, og i dag blev hun hyldet i forbindelse med Dansk Varmblods hingstekåring i Herning og messen Hest & Rytter

Blog: En ekstra travl måned

08-05-2018 12:13, af Amira Aasted

En fuld stævnekalender, kursus hos Hasse Hoffmann og  konfirmation har givet Ridehesten Juniors faste blogger Amira sved på panden. Læs alt om Amiras særdeles travle måned

Blog: Turen gik til Anna Kasprzak ( Vindt et sponsorat i 2018 )

08-03-2018 16:35, af Amira Aasted

Amira tog den lange tur fra Sjælland mod Jylland for at besøge Anna Kasprzak.  Amira vandt sidste år konkurrencen Vind et sponsorat - og nu skulle der optages en video til næste års konkurrence

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Ingen størrre stævner i Hillerød de næste tre år

13-08-2018 15:31, af Thomas Bach Jensen

I kølvandet på diskussionen om afviklingen af Agria DRF-mesterskabet i springning for ponyhold har Dansk Ride Forbund udmeldt, at Hillerød Sportsrideklub Ikke vil blive tildelt B- og A-stævner, mesterskaber og FEI-stævner de kommende tre år 

Dufour og Cassidy kommer ikke til VM

17-08-2018 19:31, af Camilla Tiefensee Schrøder

Dansk Ride Forbund meddeler med stor beklagelse, at Danmarks stærkeste dressurkort, Cathrine Dufour og Atterupgaards Cassidy, ikke kommer til at repræsentere Danmark ved World Equestrian Games i Tryon til september

Individuel EM-sølv til Alexander Helgstrand